Tunnistatko oman hyvinvointisi?

Alkuvuosi on lähtenyt aika haipakalla käyntiin ja viikot on vilissyt vauhdilla eteenpäin! Isoin muutos on ollut miun uudet valmennusvuorot, jotka ovat aika tiukat. Aina kun lukujärjestykset vaihtuu, niin miulla menee hetki totutellessa uuteen rytmiin ja alan pikku hiljaa loksauttelemaan paloja paikalleen. Seurailen rauhassa jaksamistani, keskityn hyvään ja ravitsevaan ruokaan, pyrin treenaamaan muutaman kerran viikossa ja nukun 8h joka yö PAITSI yhtenä yönä, jolloin valmennusvuoroni sattuu ilta/aamuvuoroon. Muina päivinä tästä ei jousteta! ja jos ”joustetaan” niin se näkyy ja kuuluu hyvin nopeasti itkuna ja raivona. Voimia Mikolle.

Kuva: Sara Vanninen

Nyt kun oon paljon ”kentällä” niin asiakkaat kyselevät, koska ehdin itse treenata tai millaisia treenejä teen. Tällä hetkellä teen TFW:n voima-treenit kaksi kertaa viikossa niin, että pidän painot maltillisena eli hyvin liikkuvana mutta tarpeeksi haastavana. Viikkoon mahtuu myös yksi vauhdikas, enemmän sykettä nostattava kiertoharjoittelu-treeni esimerkiksi kahvakuulalla, käsipainoilla, levytangolla tai kehonpainolla. Aikaa omiin treeneihin löytyy yleensä tuntien välissä tai ennen valmennuksia ja treenit kestävät yleensä noin 30min-1h. Koska fiilis ja kondis tuntuu nyt hyvältä, ajattelin tulevalle lauantaille ottaa pitkästä aikaan yhden tanssitunnin tai sunnuntaille joogan<3

Pienistä, ihan perusjutuista on tullut miulle isoja juttuja. Esimerkiksi oon tällä hetkellä ihan fiiliksissä ruuanlaitosta tai kodin sisustamisesta ja tää seuraava on ihan paras: siivoamisesta!

Oon alkanut kiinnittämään paljon huomiota vapaa-aikaan ja sen laatuun. Me saunotaan monta kertaa viikossa mein ihanassa uudessa saunassa kynttilänvalossa ja nautitaan saunajuomaksi kombuchat, joihin myönnän ihan avoimesti olevani totaalisen koukussa. Jotta tää ei mene liian täydellisyyttä hipovaksi, niin mainittakoon, että kissa saunoo mein kanssa myös. Ja hänen paikkansa on meidän välissä. Että jos joku kerkesi jo luoda megaromanttisen mielikuvan niin se siitä sitten :D. Pienistä, ihan perusjutuista on tullut miulle isoja juttuja. Esimerkiksi oon tällä hetkellä ihan fiiliksissä ruuanlaitosta tai kodin sisustamisesta ja tää seuraava on ihan paras: siivoamisesta! Miulle on vaan niin tärkeetä saada tehdä jotain konkreettista ja jotain, minkä lopputulos näkyy heti. Tää varmasti juontaa pitkälle siitä, miksi aikanaan tykkäsin visualistin hommista niin paljon. Menin aamulla myymälään, joka oli muutosta vailla ja työpäivän jälkeen (ainakin useimmissa tapauksissa) liike näytti taas uudelta ja freshiltä! Nyt vähän pienenemmällä mittakaavalla toteutan tätä samaa ajatusta kotihommissa ja se nollaa pääni yllättävän hyvin ja se on tärkeintä!

Kuva: Sara Vanninen

Haluan avata miun arkea tälläisenä kun se on nyt. Miulla on neljänä päivänä viikossa neljän tunnin show, jonka tulen vetämään joka kerta täysillä. Hypin, juoksen, bailaan, käytän ääntäni kovalla tasolla ja olen läsnä jokainen hetki. Suunnittelen päivän aikana tuntien alussa pidettävän motivaatiopuheen, pohdin tarkkaan alkulämmittelyt, jotta pystyn takaamaan turvallisen treenin. Musiikkilistat pitää olla totta kai kunnossa, koska biisivalinnat on osa kokonaisuutta. Oon aikaisin mestoilla, koska haluan jutella asiakkaiden kuulumisia ja selvittää miten treenit on yleisesti sujuneet sekä mikä päivän kunto on. Lähes päivittäin nousee keskustelunaiheeksi paineet työelämässä, jatkuva suorittaminen sekä tunne siitä, että mikään ei riitä, varsinkaan aika. Vapaa-ajan tekemisillä on iso merkitys yleiseen hyvinvointiin, koska silloin päästämme irti työasioista ja ikään kuin ruokimme kehoa ja mieltä just niillä siulle tärkeillä jutuilla. Kuitenkin oon välillä huolissani siitä, että ymmärretäänkö suhteuttaa tätä kaikkea juuri siihen elämäntilanteeseen, joka on parhaillaan käynnissä. Valmentajana koen äärimmäisen tärkeäksi sen, että treeneistä haetaan lisää energiaa ja voimaa arkeen, eikä viedä niitä pois. Ymmärrän täysin, että joskus on kiva vetää kova treeni, päästää höyryjä ja laittaa instagramiin #beastmode ja #täysilpäinjapaareilpois, mutta jos on hurja työputki päällä, jatkuva stressitila, sykkeet korkeuksissa, epäsäännöllistä ruokailua, mieliala matalalla, lyhyitä yöunia tai ei aikaa juuri palautua niin kannattaa hetki pohtia omia voimavaroja ja miettiä millaista treeniä olisi järkevintä juuri tässä tilanteessa tehdä ja kuinka paljon. Jos esimerkiksi mie nyt lähtisin tämän hetkisessä vauhdissa johonkin hurjaan rääkkitreeniin useasti viikossa, en ehtisi palautua kunnolla ja altistaisin kroppani, tärkeimmän työkaluni loukkaantumisille. Puolen vuoden tai jopa vuoden paussi treeneistä ei ole edes mikään hattutemppu saada liian kovalla vauhdilla. Kroppa antaa signaaleja yleensä jo aikaisessa vaiheessa, voi kun pää kuuntelisi. Haluan tuoda tätä aihetta esille, jotta jokainen pystyisi itse pohtimaan omaa hyvinvointiaan kokonaisuutena. Ehkä omalla esimerkillä voin auttaa ja antaa ajatusta, ettei elämän tartte olla aina yhtä ilotulitusta. Tää hetki on nyt tälläinen ja siitä on muokattava elämä, joka sisältää sopivasti työtä, sopivasti treeniä, sopivasti hyvää ruokaa, sopivasti unta, sopivasti ystäviä ja olutta, sopivasti irtokarkkeja ja sarjoja = kokonaisvaltaista hyvinvointia juuri miun tän hetkisiin tarpeisiin.

Tuntuuko siusta, että oma hyvinvointi on täysin hallussa?

Aurinkoa, Karo

Reader Interactions

Kommentoi postausta

Helposti innostuva, räiskyvä, räjähtävä ja herkkä ovat luonteenpiirteitä, joita eteläkarjalaislähtöisenä kannan ylpeydellä. Rakastan elämän eri vivahteita ja sitä, että uskaltaa rohkeasti uskoa ja tehdä juuri niitä juttuja, mitkä on itselle tärkeitä. Uskaltaa olla oma itsensä juuri sellaisena kuin on.

Itse nautin tällä hetkellä uusista reseptikokeiluista, oman kotimme sisustamisesta, liikunnan tuomasta ilosta ja energiasta ja niistä kaikista tärkeimmistä eli ystävistä ja perheestä. Oikea aika tehdä mitä tahansa on nyt!

Yhteystiedot

karo@karonkkablog.fi
Kirjoitukset kategorisoituna